منتدى شباب اسوان شبــــــــــــــــاب بيــــــــــــــــك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شباب اسوان شبــــــــــــــــاب بيــــــــــــــــك

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

بنات وبديهات

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمد ابراهيم الجالي

محمد ابراهيم الجالي

بنات وبديهات Empty
مُساهمةموضوع: بنات وبديهات   بنات وبديهات Emptyالسبت نوفمبر 22, 2008 7:29 am

بنات وبديهات
اكثر ما يحزننى رؤية الفتيات في الجامعة او خارجها اللاتى يرتدين الحجاب ولكنها شبه عارية ,انا لا اتحدث عن الناحية الدينية لأنها معروفة للجميع ومن يريد العمل بها فليفعل, حيث انه معروف للناس اجمعين صفات اللباس الشرعي,من حيث كونه فضفاضا لا يصف ولا يشف,بنص الحديث عن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ولن اسوق الكثير من الادلة لاننا نعرفها ومن يريد الاستزادة فليقرأ أو ليسأل مشايخنا.
ولكنى اتحدث كشاب معاصر لهذا وأثر ذلك على الشباب عموما.
"في حوار جري بين الشباب (الأولاد مع بعضينا يعنى) عن سبب ارتداء الفتيات لمثل هذه الملابس الضيقة للغاية واللتى تظهر مفاتنها مثل البديهات والأستيرتشات وعمل المكياج..................الخ.
واللتى تكون بمثابة طبقة جلد ثانية علي اجساد البنات,محاولين معرفة اسباب هذا ونتائجه وكيف يجب ان يكون الرداء.
فيقول علاء بدوى كلية التعليم الصناعى عن السبب:_"ببساطة عشان الشباب يعاكسوهم, وممكن تقليد اعمى".
ويقول أكرم عبد القادر بكلية الاداب :_"السبب الرئيسي النشأة وغياب دور الأب والأم كمربيين وضابطين للسلوك".
فرد احمد عواد كلية التربية:_"ماهو ممكن البت يكون ابوها كابتها في البيت وبمجرد ما تطلع من البيت تقلع برقع الحياء, يعنى لازم يكون فى وازع داخلى".
ويقول هشام سيد على كلية التجارة:_"البنت فاكرة نفسها تبقى كدة حلوة,او عشان تصيدلها عريس. واستطرد في الحديث"هو حلو بس لاي واحد مش متربي وميعرفش ربنا هيبص عليها ويرضي ان اخته او بنته تلبس كدة والناس تبص عليها,بس الجمال دة المفروض يبقي مستخبي ومتشال لجوزها اللى مش هييجى بالطريقة دى, لان الشاب ممكن يمشي مع اى واحدة لكن لما ييجى يجوز اول شئ بيدور عليه ان البنت تبقي محترمة في لبسها".
وأجمع كل الشباب الموجودين من مختلف البيئات والكليات علي هذه الاسباب.
طيب دة رأي الأولاد,طيب من وجهة نظر البنات , هي بتلبس كدة ليه؟ مقدرتش طبعا اسال اي بنت السؤال دة لأنى قبل ما خلصه ,هلقى نفسي عند حرس الجامعة وعميد الكلية وممكن اترفد دة لو مكانش اكيد.
لقيت حل اسهل ,هفكر بعقلية البنت لدقايق ويمكن ألقي سبب وجيه.
أنا ممكن ألبس كدة عشان ابقي احلى بنت (عشان الشباب يعجبوا بية انا اكتر).
طيب غيره ممكن عشان ابقي علي الموضة (التقليد الاعمى) وللأسف هذا هو السبب لمعظم الفتيات اللاتى لا يستطعن فهم الحدوتة.
وممكن بدون اي سبب انا لبسي كدة اتعودت عليه كدة,انا معاكى تعودتى عليه كدة بس لما الواحد يتعود علي حاجة كويسة غير لما يتعود علي شئ مش كويس.
وفى لمحة قلت لنفسي مش مهم لبسي ازاى المهم انا ايه من جوة انى ابقي محترمة مع نفسي ومع الناس.
فرددت علي نفسي قائلا بقول القرآن الكريم"بسم الله الرحمن الرحيم""اجتنبوا ظاهر الأثم وباطنه"صدق الله العظيم, وانك لو فعلا محترمة من الداخل دة تلقائي سيفيض علي مظهرك الخارجى كما قال سيدنا عمر "رضي الله عنه" من أظهر لنا حسنا ظننا به خيرا ومن أظهر لنا غير ذلك ظننا به غير ذلك . وانا كشاب لن أري فتاة بمثل هذه الملابس واظن بها خيرا حتى اذا كنا مأمورين بعدم الظن بالسوء كما قال تعالي"ان بعض الظن اثم".
واستكملنا الحديث متحدثين عن اثرهذه الظاهرة فينا نحن الشباب, فوجدنا انفسنا مطالبين بأشياء قد تفوق طاقة البعض منا, أولها غض البصر كمثال لأن هذا يسبب لنا فتنة, وزي ماحنا شايفين حالة البلد والشباب المادية , وان الواحد عشان يجوز لازم يكون وصل 29,28 سنة واحيانا 40,30 سنة يكون الضعيف فينا علي تحمل هذه الاشياء قد ضاع وانحرف الي اشياء اخري كثيرة.
واتفقنا ان يكون الرداء واسعا فضفاضا لا يصف ولا يشف أتقاءا للفتنة كما جاء عن رسولنا الكريم "صلى الله عليه وسلم".
وفي النهاية رسالة الي اخواتنا:_

"أنتن كنزنا فلا تضي
شريف الحربيابى
عضو مميز
عضو مميز

العمل/الترفيه : طالب
المزاج : الحمدلله

بنات وبديهات Empty
مُساهمةموضوع: رد: بنات وبديهات   بنات وبديهات Emptyالأربعاء أبريل 22, 2009 12:30 am

اولا : أحيك على هذا الموضوع الممتاز

ثانيا :السبب فى ذلك

1-((المجتمع)) فقد إشتدت الفتن وما كان ذلك إلا دليلا على قرب الساعة
2-((الإسرة)) أعتقد إذا كان الاب والام محافظين ومحترمين فما كانوا ليرضوا بذلك
3- ((الفتاة)) إذا كان لدى الفتاة قسطا ولو يسرا من الحياء لمافعلت ذلك ولم أقل قسطا من الايمان بل من الحياء والحياء شعبة واحدة من شعب الإيمان

بنات وبديهات
صفحة 1 من اصل 1